Eerste paar dagen zitten erop - Reisverslag uit Burnaby, Canada van Joep Evers - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen zitten erop - Reisverslag uit Burnaby, Canada van Joep Evers - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen zitten erop

Blijf op de hoogte en volg Joep

09 Februari 2014 | Canada, Burnaby

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Ik ben inmiddels een dag of vijf in Canada, en wil jullie hier af en toe op de hoogte houden en wat foto's laten zien. Voor wie het gemist heeft: ik ben hier, in het kader van mijn promotie-onderzoek, twee maanden op bezoek bij Razvan Fetecau. Hij is associate professor aan de Simon Fraser University in Burnaby, vlakbij Vancouver.

Langzaam (heel langzaam) begin ik een beetje te wennen aan het dagelijkse ritme hier, en überhaupt aan het idee dat alles wat rondom mij gebeurt echt is. Wat mij het meeste opvalt, is dat alles hier grootschalig is: de brede straten, de grote supermarkten, de hoogteverschillen! Het gaat een flink stuk bergop van de bushalte naar huis op Capitol Hill. De universiteit ligt op Burnaby Mountain, en ik zie iedere morgen maar één dappere persoon die het (met gevaar voor eigen leven soms) waagt de berg omhoog te fietsen, en dan door de bus wordt ingehaald. Vanuit de universiteit (en eigenlijk vanuit de hele stad) zie je op de achtergrond, aan de overkant van het water, de bergen liggen.

Ik ben nu een aantal dagen op de universiteit geweest. Ik deel een kamer met ongeveer acht personen, allemaal gespecialiseerd in discrete wiskunde; de kamer met mijn iets meer geestverwanten, de 'applied mathematics'-mensen (alsof discrete wiskunde niet toegepast kan worden...) was al vol. Ik kan met mijn kamergenoten goed overweg, al komen inhoudelijke discussies er dus niet van. Toen iemand begon over 'Ramsey theory', waren we al snel uitgepraat toen ik zei dat ik alleen Gordon Ramsay ken.

Een typisch Nederlandse gewoonte zal ik hier helaas moeten afleren, lijkt het. Ik heb hier nog niemand gezien die zijn eigen boterhammetjes meebrengt! De lunch bestaat grotendeels uit fastfood-achtige, vooral Aziatische gerechten. Het is de kunst het minst ongezonde eruit te kiezen.

Dit jaar schijnt er tamelijk weinig sneeuw te zijn. Alleen de toppen van de bergen zijn wit. Desondanks is het de afgelopen week uitzonderlijk koud geweest voor de tijd van het jaar. De hele week ongeveer 5 graden onder nul met een heldere lucht erbij. Hogere temperaturen betekenen hier ook regen, dus ik vind het niet zo erg als het weer nog even zo zou blijven.

Vandaag ben ik met de skytrain (metro, geïntroduceerd o.a. voor Expo 1986 en de Olympische Winterspelen 2010) naar downtown Vancouver gegaan. Daar heb ik een eerste indruk opgedaan. Ik zal wat foto's toevoegen. Het weer was prima, alleen wat koud aan het water. Dat zal het bruidje, dat bij de Olympische vlam op de foto moest, met me eens zijn.

Morgen misschien de Mount Seymour op. Daar horen jullie dan later wel over.

Tot slot nog even Canada/Canadezen/Burnaby/Vancouver in een notendop:
- Aziaten voeren de boventoon; ik voel me bijna een etnische minderheid in de bus en op de universiteit
- in de rij staan bij de bushalte
- fietsen kunnen voorop de bus mee
- netjes 'Thank you' zeggen bij het uitstappen
- het land is niet ingericht op fietsers en voetgangers
- slechte koffie
- promovendi worden min of meer als gewone studenten gezien (leve Nederland dus!)
- vloerbedekking op de badkamer (!)
- "Our city only has two million people"
- de mensen (ook in winkels en horeca) zijn erg vriendelijk
- benzine goedkoop, maar tomatenpuree duur
- overal Subway, wat nou "Eat fresh"?

(Dit lijstje zal in de loop van de tijd nog wel langer worden.)

Groeten aan iedereen in Nederland! To be continued...

• 09 Februari 2014 - 15:55

Marlies Meijers:

Hoi Joep!
    Wat leuk om van jou zo ver weg in zuid-west Canada te horen hoe het met je gaat. Wat een overweldigende massale stad en omgeving als je Nederland enZjwame gewend bent. Kan me voorstellen dat je je af en toe heel nietig voelt. Fijn dat je met je kamergenoten een goed contact hebt ook al kun je niet met hun discussiëren over je kennis en kunde toch prettig dat er een fijne sfeer is anders lijkt het me wel heel moeilijk om daar te wennen. Hier is alles ok, heb vorige week op je hoorn gespeeld, vind hem nogal stroef laat hem eens goed smeren door Wiek als je het goed vindt. Ad Lamerighs heeft afgelopen vrijdag een proefrepetitie gegeven die goed gelopen is.Hij kwam positief over op de groep. Wiek had er een goed gevoel bij. Er waren geen hoorns. Zie je wel je bent onmisbaar! Ik wens je een hele fijne week toe en hoop dat je nog wat laat horen.Leuk om je te kunnen volgen!
    Groetjes van Marlies en Wiek

• 10 Februari 2014 - 12:51

Bram:

Joepie,

Good te heure desse nog laefs! Dus euver ein paar waeke zeen vr nne iets flinkere Joep truuk... Kiek mer oet mit waatse its! ;-) Sjoon foto's!! Succes dao!

Groete, Bram

• 12 Februari 2014 - 22:19

Jeroen:

Hoi Joep!

Ik wist helemaal niet dat je naar Canada ging, veel plezier daar! :)

Groeten,
    Jeroen