Time flies... - Reisverslag uit Burnaby, Canada van Joep Evers - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Burnaby, Canada van Joep Evers - WaarBenJij.nu

Time flies...

Blijf op de hoogte en volg Joep

10 Maart 2014 | Canada, Burnaby

Hallo allemaal,

De titel van dit verslag is helemaal waar. Ik begin me te realiseren dat het einde van mijn verblijf al in zicht komt. Ik ben hier nu ongeveer vijf weken en heb nog maar drie weken te gaan!

Bij gelegenheid van de opening van de Paralympische Winterspelen afgelopen vrijdag, was hier in Vancouver de Olympische vlam van 2010 opnieuw aangestoken. Sam, zijn vriendin Sweeney en ik hebben daar vrijdagavond een kijkje genomen (zie foto) en zijn daarna in een etablissement in Gastown beland. Gastown is de plek/wijk waar downtown Vancouver eigenlijk begonnen is, zo'n beetje halverwege de negentiende eeuw. Het is een van de weinige plekken waar je iets van geschiedenis en karakter voelt, zij het dat de negentiende eeuw voor Canadese begrippen al bijna prehistorie is.

Zaterdag regende het de hele dag cats and dogs. Na een bezoek aan de kapper (jawel) en de supermarkt had ik wel genoeg regen gezien. Als tegenhanger van mijn "Wat is er anders in Canada dan in Nederland"-lijstje heb ik in ieder geval een wereldwijde constante gevonden: waar je ook komt, 'kapster' en 'praten, praten, praten' horen bij elkaar.

Vandaag, zondag, was een prachtige dag! Een mooie gelegenheid om vanaf huis een wandeling te maken naar Burnaby Mountain, waar de universiteit bovenop ligt. Enkele stukken zijn flink steil, enkele fietsers nemen de fiets in de hand, maar het uitzicht is op plaatsen erg goed. Helaas komt dat op foto's vaak niet over. Het verbaast mij hier telkens weer hoe kort de afstand is tussen de bebouwing van een wereldstad en het water, de bergen en de natuur. Vanaf Burnaby Mountain zie je dat nog eens temeer. Voor de oplettende kijker voeg ik een foto toe die ik vanmiddag maakte op de plek die een paar weken geleden een sneeuwparadijs was. Wat een verschil!

Alvast vooruitblikkend naar de komende weken:
Volgend weekend ga ik naar Seattle, net aan de andere kant van de Amerikaanse grens. Het is uitzonderlijk dat twee steden van dit formaat zo dicht bij elkaar liggen.
Het weekend erna gaan Sam, Sweeney en ik een roadtrip maken naar Vancouver Island. Dit eiland schermt de stad Vancouver in feite af van de oceaan. Op het eiland ligt een aantal steden, waaronder Victoria, de hoofdstad van Brits Columbia. Alleen de reis per veerboot ernaartoe schijnt al een belevenis te zijn. Met een tour over het eiland hopen we ook nog flink wat van de natuur te zien.

Omdat ik er geen genoeg van krijg, sluit ik wederom af met enkele eigenaardigheden van dit land:
- Kassières hoeven hier niet te kunnen hoofdrekenen; wisselgeld komt bij de kassa uit een aparte automaat rollen.
- Een auto die van afstand wordt ontgrendeld, laat zijn claxon horen. Het duurde even voordat ik besefte dat ik hier dus niet door bekenden werd gegroet.

Wederom de groeten aan iedereen, veel dank aan de trouwe fans die op mijn berichten reageren, en tot de volgende keer!

  • 10 Maart 2014 - 10:04

    Hen:

    Hoi Joep
    Mooi dit alles geniet er nog maareens goed van.
    gr Hen

  • 10 Maart 2014 - 14:07

    Bas:

    Hey Joep!

    Leuk um te hure det 't dich good geit dao! Mer aan bergbeklumme hees se neet zoeveul veur de Kennedymars he! Ich heb gister de eerste tocht gemaakt....... En zoe vreug in t seizoen ligt Panninge toch opèns 'n hiel stuk wieër van Remunj ;)

    Groete!

  • 10 Maart 2014 - 21:33

    Marlies Meijers:

    Hee Joep!
    Dat is niet lang meer 3 weken, dus slurp alle dagen nog volop naar binnen want voor je het weet zit je alweer in het vliegtuig richting Dutch pancakes. Wij zijn vandaag weer begonnen met werk en je gelooft het of niet het was gisteren 20 grd en vandaag 18 grd. De hele natuur loopt uit en heel veel bollen staan in bloei. De rest van de week blijft het nog goed weer dus als jij terugkomt is alles weer bijna groen. Morgenavond repetitie met het gemengd mannenkoor in Melick. Je hebt waarschijnlijk al gehoord dat de hoornsectie bestaat uit Marcel, Reinier, Martje en ik. Reinier blaast heel relaxed de sterren van de hemel. Wens je een fijne werkweek toe en have fun!
    Zonnige groetjes van Marlies!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joep

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 6721

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Verblijf in Burnaby, BC, Canada

Landen bezocht: