Weer een week (en een levensjaar) voorbij - Reisverslag uit Burnaby, Canada van Joep Evers - WaarBenJij.nu Weer een week (en een levensjaar) voorbij - Reisverslag uit Burnaby, Canada van Joep Evers - WaarBenJij.nu

Weer een week (en een levensjaar) voorbij

Blijf op de hoogte en volg Joep

17 Februari 2014 | Canada, Burnaby

Hallo iedereen,

Ik wil graag allereerst iedereen te bedanken voor de leuke reacties op mijn blog en verder voor het enorme aantal felicitaties dat ik mocht ontvangen voor mijn verjaardag, hier op mijn blog, via mail, Facebook en de post (zegt mam, ik wacht af). Ik heb er in ieder geval geval (minstens) een op gedronken met Sam, en aansluitend hebben mijn huisbaas Ray en Thaise huisgenote Maline (spreek uit als Melanie) mij mee uiteten genomen. Mijn angst voor sushi is dankzij hen ongegrond gebleken.

Het weer is de tweede week compleet anders geworden. De temperatuur is boven nul en het regent veel. Typisch Nederlands weer zou je zeggen, en ik begon me zowaar thuis te voelen met mijn kapotgewaaide paraplu. Tenminste..., totdat ik vanmorgen van pap en mam hoorde dat in Nederland de lente zo'n beetje begonnen is! En dat terwijl er nog geen winter geweest is. Ik zou zeggen: juich maar niet te vroeg, want voor je het weet ligt er met carnaval een pak sneeuw.

Afgelopen week was het ook rustig op de universiteit. Maandag was een nieuw ingevoerde feestdag (Family Day) en de rest van de week was Reading Week, waarin studenten zich kunnen voorbereiden op de tussentijdse tentamens van komende week. In principe ben ik hier een beetje in mijn eentje bezig aan een deel van mijn onderzoek waar ik ook in Nederland al mee bezig was. Toen overlegde ik veelal met Razvan (bij wie ik nu op SFU te gast ben) va mail en Skype. Nu probeer ik bijna iedere dag even met hem te praten en te overleggen. De afgelopen weken heb ik voornamelijk zitten programmeren en simulaties gedraaid. De hoop is dat deze simulaties ons inspiratie geven over welke wiskundige eigenschappen van ons model we uiteindelijk kunnen gaan bewijzen (even kort door de bocht). Ik hoop dat die simulaties binnenkort wat concreets gaan opleveren, want tot nu toe is het helaas nog maar een beetje aanmodderen en trial-and-error.

Voor wie zich zorgen maakt over hoeveel ik meekrijg van de Olympische Spelen:ik hou de medailletabellen netjes bij, en zie dat deze bijna iedere dag opgehoogd worden. De wedstrijden vinden plaats als het hier nacht is, dus veel kijken komt er niet van. Wie mij kent, weet overigens dat dit geen dramatische trendbreuk met het verleden is. 's Morgens bekijk ik wel even de statistieken, en dat is maar goed ook want ik moet verslag uitbrengen aan de mensen hier. Aan Razvan moet ik mij ook telkens verantwoorden waarom wij* alleen goed zijn in langebaanschaatsen; shorttrack is bijvoorbeeld toch veel spannender? Duizendmaal dank aan meneer Sj. Knegt dit weekend dus, waardoor ik morgen mooi met een shorttrack-medaille op de proppen kan komen. [*Disclaimer: 'wij' in overdrachtelijke zin. Ikzelf heb in mijn inmiddels 26-jarige leven één hele keer schaatsen aan gehad en was toen blij dat ik op die dingen kon blijven staan.]

De Canadezen zijn trouwens vrij enthousiaste fans van hun Team Canada, op het dweperige af. De tv en radio zijn vol met reclames om de atleten te ondersteunen (financieel en moreel), winkels liggen vol met 'Go Canada'-spullen, zelfs de informatieborden van de metro laten 'Good luck to the Canadian athletes in Sochi' zien.

Nog een aantal zaken die mij hier zijn opgevallen:
- Binnen is het overal behoorlijk warm.
- Open haarden zijn in nieuwe huizen verboden vanwege de schadelijke rook. (Iets met een druppel en een gloeiende plaat volgens mij...)
- "What's that?" betekent dat iemand je niet heeft verstaan (Limburgs: "Waatbleef?"). Het kan aan mij liggen dat het even duurde voordat ik snapte dat dus niet "Wat is dat?" bedoeld wordt...
- Veel mensen hebben hier een Nederlands-klinkende achternaam. Ik zag al Bouwmeester en Hoogeweide voorbij komen. Leuk dat vooral de onmogelijke Nederlandse klinkercombinaties voorkomen. Ook leuk om te horen hoe Canadezen die namen uitspreken.
- Veel Canadezen zijn er erg op gebrand om zo min mogelijk geld uit te geven. In Zjwame zouden we zeggen "op 't gietsige/toegenèjde aaf". Zo stond Ray aan de kassa te 'näölen' over 5 cent -- om het principe, ja ja. Één Canadese dollar is trouwens ongeveer 70 eurocent. Toegegeven, het leven is hier wel aan de dure kant. Iedere winkel heeft zijn clubkaart/kortingskaart etc. Het is vaak moeilijk te zien wat iets écht kost, als je niet bij de club bent, en er maar één wil en geen 2 of 4 of 5.
- Je betaalt statiegeld ook op kartonnen drankverpakkingen (die met folie aan de binnenkant) en winkels zijn verplicht ook alles aan te nemen dat je 'per ongeluk' wil inleveren zonder dat er deposit op zit.

Ik plaats een paar foto's van mijn bezoek afgelopen zaterdag aan downtown en Chinatown aldaar. De grijze lucht zegt waarschijnlijk genoeg. Ik voeg ook een aantal foto's toe van mijn kamer hier.
Ik heb geprobeerd ook een aantal van de door jullie gestelde vragen te beantwoorden. Mocht dat onvoldoende zijn, dan hoor ik het wel. :)
Voor wie het betreft: het blijkt dat de berichten van Waarbenjij bij Gmail vaak in de spamfilter terechtkomen.

Ik had gedacht een kort bericht te schrijven. Jullie zien dat dat niet is gelukt. Ik sluit wederom af met veel groeten aan iedereen in Nederland en aan Sarah in Italië,

Joep

  • 17 Februari 2014 - 11:39

    Hen:

    Sjoon Joep, TIP, toch get Limburgse cultuur opsjnoeve in det verre weste, vanaaf vandaag 10:00oer de L1 Top 1111, toet de Vastelaovindj, waere de nummers gedreijt. Veul plezeer!
    gr Hen, auch van Francinetje!!!!!!!!!

  • 17 Februari 2014 - 19:28

    Huub Evers:

    Hoi Joep, wij zijn dus niet de eersten die jou met je verjaardag feliciteren, maar toch bij deze. De feeststemming rond Ireen Wüst hier in Goirle begint een beetje in te zakken, want het hadden gouden plakken moeten worden i.p.v. zilveren. Dat zit er nog wel een beetje in de komende dagen, maar de hooggespannen verwachtingen worden toch niet helemaal waargemaakt door onze ijskoningin. Ze begint ook steeds meer te lachen op het podium als de boerin met kiespijn. Zeg dat maar niet tegen die Canadezen, want in het buitenland denkt men blijkbaar dat 'wij' zo veel medailles winnen omdat we leven in een land waar we over het ijs naar school en werk gaan elke dag. Laat dat maar zo.
    Geniet van het leven daar en simuleer niet te veel. Hoe smaakt het bier daar? Of is het daar ook Budweiser?
    Groetjes, Marleen en Huub

  • 20 Februari 2014 - 18:50

    Patrick:

    Leuk :)

    "What's that?"
    Ja, daar zijn sommige Amerikanen ook aan verslaafd. Dat had ik vrij gauw meegekregen, maar bij mij heeft het niet tot Laurel and Hardy sketches geleid.

    "Gierige Canadezen"
    Ja! Daar moet ik naartoe! Trouwens, ik ben al eens in Canada geweest: Toronto. Doch voor een paar uurtjes maar...

    "Mount Seymour"
    Toffe foto's!

    "Verjaardag"
    ... whoopsie

  • 21 Februari 2014 - 18:53

    Marlies Meijers:

    Hee Joep!
    Nog gefeliciteerd, wist niet dat jij jarig was maar bij deze!! Zal een verjaardag zijn die jou het hele leven zal blijven heugen of je moet overwegen om in Canada te gaan wonen en werken......
    Hier is inderdaad de lente aangebroken, de hyacinten en krokussen staan in bloei en als het zonnetje schijnt is het heel aangenaam. Laat de winter maar aan ons voorbijgaan. We zitten volop in het carnavalsgedruis. We hebben een echte prins binnen onze school (collega uit Reuver en daar Prins geworden) en volgende week zal helemaal in het teken van rood/geel/groen staan. Dan heerlijk een weekje vakantie en laat ik me ook weer in Zwjame zien tijdens de repetities.Geniet van je verblijf in Vancouver! De groetjes maar weer en tot een volgende keer!
    Marlies



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joep

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 6716

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Verblijf in Burnaby, BC, Canada

Landen bezocht: